Co2 reductie

Gepubliceerd op: 8 januari 2019 CO2 reductie met occasion

Ik ben voorstander van bewust omgaan met de natuur en middelen die de aarde ons schenkt. Wij eten bewust en proberen zoveel mogelijk verse producten te gebruiken. Bestrijdingsmiddelen proberen we te vermijden, al weten we dat natuurlijk nooit helemaal zeker. Vlees eten doen we wel, maar wel bewust, we proberen het lokaal te kopen net als de groenten en andere producten. Kilo knallers vermeijden we en we willen de afkomst van het vlees graag weten.

Online shoppen moeten we helaas door de locatie waar we wonen wel voor producten als computers wel doen. Bij ons in het dorp zijn daar geen winkels meer voor. Winkelketens die alleen bestaan door de kooplust bezoek ik niet. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit bij de action en primark naar binnen geweest. We stoken bewust en hebben zonnepanelen laten plaatsen om het stroomverbruik te verminderen. Kleding kopen we alleen omdat we nieuwe kleding nodig hebben, niet omdat een mode icoon of vage influencer dat laat zien.

Maar dan bereiken we de grens van de logica. Een warmtepomp bijvoorbeeld die zie ik nog niet helemaal zitten, Dat ding past niet op de zolder, waar de CV ketel nu hangt en dat zou betekenen dat we straks extra moeten verbouwen om dat ding kwijt te raken. Daarbovenop maken die pompen meer herrie en daar zitten we ook niet op te wachten. Initiatieven als een elektrische CV ketel zie ik komen en heb daar veel meer vertrouwen in.

Co2 versus een occasion.

Als ik nu mijn bestaande auto in zou ruilen voor een elektrische heb ik ook een paar vragen. Mijn auto wordt goed onderhouden en heeft een keurige lage uitstoot, dat zien we iedere keer als hij aan de apparatuur hangt bij de garage. Als ik mijn auto in zou ruilen voor een elektrische gaat mijn bestaande auto niet uit het milieu verdwijnen. Hij gaat ergens anders naartoe waar hij waarschijnlijk nog een ruime 100.000 kilometer zal blijven rijden. Dus voor de uitstoot van CO2 is dat geen oplossing. Misschien op papier wel binnen de beperkte grenzen van Nederland maar voor moeder aarde als geheel is het geen oplossing.

Dan laat ik nog in het midden dat de nieuwe elektrische auto moet worden gebouwd en dat op zich is niet het probleem. Maar de accu’s die deze nieuwe auto nodig heeft zijn zo vervuilend om te produceren en de stoffen voor deze accu worden nu ook niet echt netjes uit de aarde gehaald. Kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en vaak gewoon gevaarlijk.. Is dat nu de oplossing voor de uitstoot van CO2? Ik ben daar zeker niet van overtuigd en kom eigenlijk geen goede argumenten tegen die mij daar anders over laten denken.

Wat dan wel?

Zeker weten doe ik het niet, maar mijn gevoel zegt me iets in deze richting. Ik zie veel meer in de oplossing van waterstof als brandstof voor nieuwe auto’s. Nieuwe accu technieken die misschien nu nog niet perfect werken, maar als we daar nu eens flink aan gaan werken moet dat toch op te lossen zijn?

Met als bijkomend voordeel dat een waterstof aangedreven auto ook kan functioneren als energieleverancier voor de woning als we de auto niet gebruiken. Soms zie ik van die ideeën voorbij komen en denk dan eigenlijk altijd, ja dat zou logisch zijn.

We zijn er nog niet, maar met de nieuwe ontwikkelingen die ik zie denk ik wel dat we daar snel anders naar gaan kijken.